Velkommen til undervisningsmaterialer om lungerne som er særligt velegnet til 7.-10. klasse.
Du kan sammensætte dit eget forløb ud fra elementerne – eller følge det fulde forløb. Lærervejledning og øvelser står i noterne.
Det handler om jeres egen sundhed, om at bevæge sig sammen, og om at prøve at forstå, hvordan jeres lungesyge kammerater har det.
Sådan kommer du igang
Start med punktet “Det fulde forløb.” Her finder du øvelser, film og gode historier. Du finder også genveje til mere viden om lunger og lungesygdomme
Det fulde forløb
Vælg det format, der passer dig bedst
Forberedelse
Gennemse elementerne i det fulde forløb eller herunder og vælg de, som du synes passer til din undervisning. Du er nu klar til at undervise.
Ønsker du mere research, er her et par forslag:
Det skal du bruge
- Øvelser: Et sugerør per elev i klassen + tegneredskaber og adgang til printer
- Film og præsentation: Skærm med lyd og internetforbindelse.
De enkelte elementer
1) Film: Nannas historie
Se filmen, hvor Nanna fortæller om sit liv med en alvorlig lungesygdom. Snak med eleverne om livet med en lungesygdom, der nær havde kostet Nanna livet. Efterskrift: Filmen er fra januar 2020. Nanna stod på venteliste til nye lunger, men gik bort i juli 2024.
”Nannas historie: En barndom med ChILD” (32 min)
2) Øvelse: Prøv det selv
Lad eleverne prøve, hvordan det er at have en alvorlig lungesygdom ved at trække vejret gennem et sugerør (ca. 5-10 min.).
Prøv “Sugerørsøvelsen”
3) Quiz: Test jer selv
20 spørgsmål om lungerne.
Prøv quizzen som kahoot
Download PDF
4) Øvelse: Hvad sker der, når vi trækker vejret?
Vejrtrækningsøvelse + illustration med ballon og papirspose.
Download PDF
5) Film: Sådan fungerer dine lunger
Læge og ph.d. Howraman Meteran fortæller her, hvordan dine lunger fungerer, om lungefunktionstal, og om hvorfor det er så vigtigt at passe på lungerne.
Se film “Sådan fungerer dine lunger”
6) Film: Sådan bliver dine lunger påvirket af en lungesygdom
Læge og ph.d. Howraman Meteran fortæller om, hvad der sker i dine lunger, når du har en lungesygdom.
Se film “Sådan bliver dine lunger på virket af en lungesygdom
7) Film og øvelse: ”10-tingslisten”
Hvad betyder virkelig noget, når man er lungesyg?
Se filmen “10-tingslisten”
8) Øvelse: Din 10 tingsliste
Lad eleverne gå sammen to og to i 5-10 min for at tale om spørgsmålene og lave deres egen 10 tingsliste.
- Bed eleverne skrive deres 10 tingsliste ned
- Svar: Hvordan er det at høre pigen fortælle, hvilke ting hun har på sin liste?
- Svar: Hvad vil du skrive på din 10 tings liste, som du vil prøve, før du dør?
- Svar: Vil din liste være anderledes, hvis du ligesom pigen havde en dødelig lungesygdom?
- Lad et par elever fortælle til slut til klassen, hvad de fik ud af at se filmen og lave øvelsen
9) Dilemmaspil om lungesundhed
Dilemmaspillet udfordrer elevernes holdninger i hverdagssituationer. Eleverne skal forholde sig til syv cases om lungesundhed og diskutere, hvordan de tror, de vil reagere i den beskrevne situation
Download PDF
10) Afrunding: Hvad kan DU gøre?
Gruppearbejde og diskussion i plenum.
Download PDF
Har du lyst til at arbejde med hele kroppen
Har du lyst til at arbejde med hele kroppen, så anbefaler vi alle, der underviser i Indskolingen at tage kontakt til foreningen Børneliv, der på en sjov og faglig velfunderet måde lærer børn om krop og sundhed.