Mellemtrinet

Øvelser og undervisningsmaterialer der er særligt egnede til 4.-6. klasse

Velkommen til undervisningsmaterialer om lungerne som er særligt velegnet til 4.-6.- klasse.

Du kan sammensætte dit eget forløb ud fra elementerne – eller følge det fulde forløb. Lærervejledning og øvelser står i noterne.

Det handler om jeres egen sundhed, om at bevæge sig sammen, og om at prøve at forstå, hvordan jeres lungesyge kammerater har det.

Sådan kommer du i gang

Start med punktet “Det fulde forløb.” Her finder du øvelser, film og gode historier. Du finder også genveje til mere viden om lunger og lungesygdomme

Det fulde forløb

Vælg det format, der passer dig bedst

Forberedelse

Gennemse elementerne i det fulde forløb eller herunder og vælg de, som du synes passer til din undervisning. Du er nu klar til at undervise.

Ønsker du mere research, er her et par forslag:

Det skal du bruge

  • Øvelser: Et sugerør per elev i klassen + tegneredskaber og adgang til printer
  • Film og præsentation: Skærm med lyd og internetforbindelse.

De enkelte elementer

1) Film “Magnus giver skoleklasse en udfordring” 
Se film om Magnus Heegaard, der er alvorligt lungesyg – og alligevel formår at dyrke sejlsport på højt plan
Se filmen ”Magnus giver skoleklasse en udfordring

2) Leg: “Sugerørsøvelsen”
Lad eleverne prøve, hvordan det er at have en alvorlig lungesygdom ved at trække vejret gennem et sugerør.
Leg: “Sugerørsøvelsen” (ca. 5-10 min.).

3) Leg: “Alle dem som”
En god introduktionsleg, hvor eleverne bliver opmærksomme på lungernes funktion ved at komme med eksempler på, hvornår lungerne bruges (ca. 15 min.).
“Leg: Alle dem som”

4) Quiz: Hvad ved I om lungerne?  

Spørg:

a) Hvor sidder lungerne?
b) Hvor mange lunger har vi?
c) Hvad bruger vi lungerne til?
d) Kan man leve uden lunger?

Download PDF med baggrundsviden til læreren

6) For nemt? Prøv en større udgave af quizzen som kahoot 

7) Øvelse: Hvad sker der, når vi trækker vejret?
Vejrtrækningsøvelse + illustration med ballon og papirspose.
Download PDF

8) Kreativ øvelse: Lækre lunger.
Tegn, mal eller lav en collage. Upload til instagram #lækrelunger. Denne øvelse skal øge elevernes bevidsthed om lungernes fysiske egenskaber – og hvordan vi passer på dem.
Download PDF

9) Film: Børnelungefonden
Om børns lungesygdomme og Børnelungefondens arbejde
Se film om Børnelungefonden

10) Film: ”Målmandsteknik”
Film om åndedrætsteknik, og hvordan det kan bruges til at øge koncentration – eksempelvis inden en vigtig fodboldkamp eller prøve. Filmen er skrevet og produceret af skuespiller Line Kruse.
Se filmen “Målmandsteknik” (ca. 2 min.)

11) Film: “Dagdrømmeri”
Hvad drømmer man om, når man er en lungesyg pige? Skrevet og produceret af skuespiller Line Kruse.
Se filmen: “Dagdrømmeri” (ca. 2 min.)

12) Film: ”Af lungernes fulde kraft”
En kortfilm (dokumentar) Mød Magnus Heegard da han var ti år. Vi følger Magnus og hans kamp for at opnå et godt resultat som optimistjollesejler i en sejlkonkurrence.
Se filmen “Af lungernes fulde kraft”  (ca. 20 min.)

13) Afrunding: Hvad kan DU gøre?
​Gruppearbejde og diskussion i plenum.
Download PDF

Har du lyst til at arbejde med hele kroppen?

Har du lyst til at arbejde med hele kroppen, så anbefaler vi alle, der underviser i Indskolingen at tage kontakt til foreningen Børneliv, der på en sjov og faglig velfunderet måde lærer børn om krop og sundhed.